Náš pohľad na zdravú výživu

“Dôraz kladieme hlavne na nutričnú hodnotu potravín”

“Rozlišovať musíme teplú a studenú kuchyňu a čistotu tukov, ktoré v stravovaní uživame”

Na základe momentálnych informácií nám najväčší zmysel dáva tzv. “Paleo Template”, ktorý často používa aj výživový expert Chris Kresser. Ide o stravovanie pri ktorom sa vychádza z odporúčaní Paleo stravovania, avšak cieľom nie je striktné dodržiavanie; aj keď by to nebolo na škodu. Teda akýsi “Paleo vzor”, na ktorý netreba zabúdať. Nejaká tá výnimka z pravidla neuškodí a slúži ako odmena za inak poctivé dodržiavanie. Kto si koľko výnimiek dopraje je už jeho vec. 🙂

Dôležité je vedieť, ktoré potraviny patria k tým telu najprospešnejším, pričom dôraz kladieme hlavne na nutričnú hodnotu potravín. To znamená, že určite spravíme telu lepšie, keď si napríklad dáme pravú čerstvú pizzu ako mrazený polotovar. Či už z hľadiska použitých surovín (hlavne tukov), ale aj výživových hodnôt ostatných surovín.

Toto považujeme za dôležitý základ od ktorého môžeme ísť ďalej v závislosti od nášho presvedčenia alebo zdravotného stavu.

Mlieko a lepok? Môžeme ich kľudne úplne vynechať a nájsť si vhodné náhrady s porovnateľnou chuťou a výživovou hodnotou. O výhodách tohoto rozhodnutia tu nemusíme písať.

Alebo môžeme ísť tým smerom, že pšenicu a mlieko budeme konzumovať kontrolovane a s mierou, resp. radšej špaldovú múku (z tzv. antickej pšenice s nezvýšeným obsahom lepku) a mlieko a mliečne prodkuty z kráv plemena A2, pasúcich sa výhradne na trávach a pastvinách, bez antibiotík a rastových hormónov. Plemeno kráv A2 produkuje zdravšie mlieko podobne ako ovce a kozy, bohužial v súčasných veľkoprodukciách v západných krajinách niesú veľmi rozšírené.

No a nesmieme zabudnúť na tuky. Práve z nich sa do tela môže dostať veľa škodlivých látok.

Rastlinné vs. živočíšne? Nasýtené vs nenasýtené (omega-3, 6 alebo 9)?

Rozlišovať musíme teplú a studenú kuchyňu a čistotu tukov.

V teplej odporúčame: Kokosový olej, živočíšne masti (ak zvieratá spĺňajú vyššie uvedené kritériá a nemajú v tuku toxíny, hlavne husacia, kačacia), ghee, olivový olej extra panenský, ryžový olej.

V studenej odporúčame: Olivový olej extra panenský a všetky oleje s prevahou omega-3 nad omega-6.

Podobne ako sme písali v článku o tukoch a cholesterole, problémom je prevaha omega-6 nad omega-3, kedže dnes sa všade používa lacný (rastlinný!) slnečnicový alebo repkový olej v teplej kuchyni. Pomer v ľudskom tele by mal byť 5:1 alebo ideálne až 1:1, aby nedochádzalo k zápalovým procesom.

Nuž a žiadne nenasýtené tuky by sa nemali zahrievať, lebo tým oxidujú a stávajú sa prozápalovými. Preto v teplej kuchyni odporúčame čisté nasýtené tuky resp. olivový olej s prevahou omega-9, ktorý je z nenasýtených tukov ešte ako tak odolný oxidácii pri vysokých teplotách.

Publikované: 27. 04. 2017

Zdieľať

Odporúčané články

Je cholesterol naozaj taký nebezpečný?

“Problémom je prevaha omega-6 nad omega-3, kedže dnes sa vo veľkom používa slnečnicový alebo repkový olej”

Uznávame výživové doplnky?

“Je dôležité poznať potraviny, ktoré konzumujeme, ako aj množstvá vitamínov a minerálov, ktoré naše telo potrebuje a dokáže získať z týchto potravín pre svoju optimálnu funkciu”

Aktuálne novinky priamo na váš e-mail.