Je cholesterol naozaj taký nebezpečný?

“Problémom je prevaha omega-6 nad omega-3, kedže dnes sa vo veľkom používa slnečnicový alebo repkový olej”

Za posledné desaťročia sa z cholesterolu stal dosť veľký nepriateľ. Mnohé jedlá akými sú napr. vajcia alebo iné produkty obsahujúce nasýtené tuky boli kvôli nemu zatracované a pripisuje sa mu zodpovednosť za takmer všetky srdcovo-cievne ochorenia. Avšak nielenže cholesterol nezničí vaše zdravie, ale takisto nie je ani príčinou týchto ochorení.

Človek potrebuje cholesterol. Nenachádza sa len v krvi, ale takisto v každej bunke v tele, kde pomáha pri produkcii bunkových membrán, hormónov, vitamínu D a žlčových kyselín, ktoré nám pomáhajú tráviť tuky. Bez cholesterolu nedokážeme vytvárať estrogén, testosterón čí kortizón. Bez cholesterolu nedochádza k efektívnej premene UVB lúčov zo slnka na vitamín D v našom tele. Cholesterol takisto pomáha “vytváraniu spomienok” a je nevyhnutný pre správnu neurologickú funkciu. A práve naopak, jeho prehnané znižovanie nám zvyšuje riziko úmrtia.
Cholesterol si telo produkuje v značnej miere samo. Naša pečeň produkuje asi 75% z celkového cholesterolu.

 

Podľa klasickej definície existujú dva typy:
LDL (Low-density lipoprotein): Tento, označovaný ako zlý cholesterol, koluje v našej krvi a podľa klasickej medicíny sa môže usádzať v tepnách a tým ich zužovať a robiť menej pružnými (stav nazývaný ateroskleróza). Keď sa potom vytvorí zrazenina v niektorej z týchto zúžených tepien smerujúcich k mozgu alebo srdcu, dôsledkom môže byť infarkt alebo mŕtvica. Ak sa však pozrieme na LDL cholesterol zblízka, zistíme, že sa dá rozdeliť ešte podľa veľkosti tukových a bielkovinových častíc. Tie veľké nie sú problémom. Iba tie malé LDL častice môžu potenciálne spôsobovať problémy, pretože sa dokážu pretlačiť cez steny tepien a keď zoxidujú, inak povedané pokazia sa, môžu spôsobiť poškodenie a zápal. Preto by sme skôr mohli povedať, že existuje dobrý LDL s veľkými časticami a zlý LDL cholesterol s malými zoxidovanými časticami.
HDL (High-density lipoprotein): To je ten tzv. dobrý cholesterol, ktorý urdžiava cholesterol mimo našich tepien, odstraňuje jeho nadbytočné usadeniny a tým môže chrániť pred srdcovo-cievnymi chorobami. Aj pri HDL cholesterole sú však niektoré častice lepšie ako druhé rovnako ako je to pri LDL.
Pre úplnosť, celkový cholestrol ešte tvoria:
Triglyceridy: Zvýšené hladiny tohto nebezpečného tuku sú spojené so srdcovo-cievnymi chorobami a cukrovkou. K ich zvýšeniu dochádza pri zvýšenej konzumácii obilnín, cukrov, nedostatku pohybu, fajčení cigariet, prehnanom pití alkoholu a nadváhe alebo obezite.
Lipoproteín (a): Je to látka, ktorá je vytvorená zo “zlého” LDL cholesterolu a bielkoviny. Jeho zvýšená hladina je veľmi silným rizikovým faktorom pre vznik srdcovo-cievnych chorôb. Napriek tomu, že je to už dlhodobo známe, veľmi málo lekárov túto hladinu sleduje.
Mnohí z nás si dávaju pravidelne merať hladiny cholesterolu, pričom súčasťou týchto testov je hodnota celkového cholesterolu, zahŕňajúc HDL, LDL, triglyceridy a VLDL.

 

Odporúčania sú pritom:
<5,2 mmol/L – odporúčaná hodnota na prevenciu srdcovo-cievnych chorôb

5,2 – 6,2 mmol/L – hraničné vysoké riziko

>6,2 mmol/L – vysoké riziko.

Ale málo sa dozvieme o tom, že hladina cholesterolu je takmer bezvýznamná informácia kým sa nepohybuje nad 8,5 mmol/L. Okrem toho by sme údajne mali mať LDL cholesterol pod 2,6 mmol/L resp. 1,8 mmol/L pri pacientoch s vysokým rizikom ochorenia.
Aby sme dokázali dosiahúť takéto nebezpečne nízke hladiny, musíme často siahať po viacerých liekoch na zníženie cholesterolu. Statíny však nikdy nemôžu nahradiť zdravé stravovanie a pravidelné cvičenie. Zvýšený cholesterol má svoj dôvod, a to potláčať zápaly v cievach. Ak ho umelo znížime liekmi, bránime tým nášmu prirodzenému obrannému mechanizmu a to je minimálne z dlhodobého hľadiska nežiadúce. Existujú ľudia, ktorí majú cholesterol nad 6,5 mmol/L a patria medzi ľudí s nízkym rizikom ochorenia vďaka vyššej hladine dobrého HDL. Naopak, sú ľudia ktorí majú cholesterol pod 5,2 mmol/L a zároveň vysoké riziko ochorenia ak vezmeme do úvahy výsledky týchto ukazovateľov:
– pomer HDL/cholesterol (ideálne nad 0,24)
– pomer triglyceridy/HDL (ideálne pod 2)

Berte ale navedomie, že aj toto sú len jednoduché čísla a je ešte veľa iných faktorov, ktoré vplývajú v oveľa väčšej miere na tieto riziká. Ani cholesterol ani jeho zložky HDL a LDL vám neukážu všetko. Ak v krvi koluje malé množstvo HDL a LDL s malými časticami je to oveľa horšie ako keby v krvi kolovalo veľké množstvo HDL a LDL s veľkými časticami. Zvyčajne sú vysoké HDL, nízke LDL a nízke triglyceridy dobrým predpokladom veľkých, ľahkých, vznášajúcich sa častíc, ktoré sa len tak neusadia. Dobrá správa je, že už vieme čo ich robí malými. Nie je to tuk, ale cukor čo znižuje HDL, zvyšuje triglyceridy a vytvára malé nebezpečné častice.
Ak chcete mať čo najpresnejší obraz o stave svojich ciev a riziku srdcovo-cievnych ochorení, tak by vás mali z medicínskeho hľadiska zaujímať ešte tieto údaje: HDL podtypy (je ich 5), LDL podtypy (je ich 7), homocysteín, lipoproteín(a), inzulín, CRP, apoproteín B a A1, fibrinogén. Alternatívne by vás však podľa najnovších poznatkov mal zaujímať hlavne váš pomer omega-3 ku omega-6 alebo aj samotný omega-3 index.

 

Záver:
Ak je vyššie uvedené pravda, tak zdravý rozum hovorí, že cholesterol je nevyhnutnou súčasťou fungovania nášho tela. HDL cholesterol v podstate zbiera cholesterol z tepien a orgánov v tele a vracia ho späť do pečene aby sa dal znova použiť. Keby sa ho telo chcelo zbavovať tak by smeroval do obličiek alebo čriev. Preto nevenujme prílišnú pozornosť celkovému cholesterolu kým nie je nad 8,5 mmol/L a dbajme radšej na konzumáciu nutrične bohatej stravy a hlavne zdravých tukov bez toxínov aby sme si mohli byť istejší, že v našej krvi koluje cholesterol s veľkými ťažko zoxidovateľnými časticami. To ktoré tuky to sú si môžete prečítať v článku o tukoch.

Publikované: 27. 04. 2017
Tagy: # cholesterol # nasytene # nenasytene # tuky

Zdieľať

Odporúčané články

Náš pohľad na zdravú výživu

“Dôraz kladieme hlavne na nutričnú hodnotu potravín”

“Rozlišovať musíme teplú a studenú kuchyňu a čistotu tukov, ktoré v stravovaní uživame”

Uznávame výživové doplnky?

“Je dôležité poznať potraviny, ktoré konzumujeme, ako aj množstvá vitamínov a minerálov, ktoré naše telo potrebuje a dokáže získať z týchto potravín pre svoju optimálnu funkciu”

Aktuálne novinky priamo na váš e-mail.